Boek Recensie

Altijd leuk dat iemand de moeite neemt een boek recensie te schrijven. Voor het praktijk gedeelte hebben we natuurlijk de Digital Classroom , en de workshops. Maar wellicht is het een idee om een nieuwe video over de kleine flitser te maken

Boek recensie: Fotograferen met een kleine flitser, Frank Doorhof

Frank Doorhof ken je waarschijnlijk wel als je een beetje enthousiast fotografeert. Hij is steevast te vinden op de grotere fotografiebeurs als enthousiast ambassadeur van de flitstechniek. Duizenden mensen hebben bij hem workshops gevolgd om de fijne kneepjes van het flitservak te leren. Zijn stijl is uniek en uitgesproken – maar laat zeker zien dat hij flitsers tot in de puntjes beheerst. In Fotograferen met een kleine flitser laat Frank Doorhof zien dat je niet persé een enorme studio hoeft te hebben om met flitsers aan de slag te gaan. De moderne reportageflitser is dusdanig goed ontwikkeld in de afgelopen jaren dat je ‘m prima kunt gebruiken als lichtbron. Maar hoe? En welke accessoires kun je het best gebruiken? Dat laat Frank je zien.

Van voor tot achter

Franks manier van schrijven is zoals hij spreekt. Heel persoonlijk, met korte anekdotes die de theorie verduidelijken en inzichtelijk maken. Dat maakt het lezen van dit boekje ook alsof je bij hem aan tafel zit. Het taalgebruik is niet altijd even vlot (het is verleidelijk om als schrijver soms te vervallen in spreektaal, soms in typische schrijftaal), maar dat doet niet af aan het prettige lezen. In een paar hoofdstukken lees je alles over flitsers en de flitstechniek in het algemeen, maar ook over manieren waarop je de kracht van jouw flitser kunt bundelen en sturen om geweldige resultaten ge behalen.

Algemeen

Dat brengt me ook bij het minpunt van dit boek. Ik had namelijk graag gezien dat er enkele praktische elementen in het boek verwerkt zaten, waardoor ik zelf aan de slag kon met mijn flitser. Hoewel er veel praktische toepassingen in het boek omschreven staan, zul je toch zelf moeten bedenken en experimenteren met je flitser. Een paar kleine opdrachten om verschillen of mogelijkheden te ervaren zouden erg welkom zijn geweest voor de gemiddelde fotograaf. Nu is het vooral een kwestie van het doorlezen van het boek van voor tot achter, om zo technieken en accessoires te kiezen die passen bij jouw doel. Frank richt zich persoonlijk vooral op portret- en modelfotografie. De meeste tips en technieken zijn dan ook gericht op het fotograferen van mensen in grotere omgevingen. Ga je aan de slag met productfotografie of tabletopfotografie, dan zul je wat meer moeten experimenteren om de juiste middelen boven water te krijgen.

Accessoires

Als je Frank kent, weet je dat hij verzot is op gadgets en accessoires. Ook in Fotograferen met een kleine flitser mogen de hulpmiddelen niet ontbreken. Leuk is wel dat hij ook hier vertelt vanuit zijn eigen ervaring. Natuurlijk heeft hij veel mensen over de vloer en weet hij wat de meeste fotografen gebruiken, maar hij weet ook wat hij zelf liever gebruikt. Die verschillen worden in het boekje netjes uiteen gezet, zodat je meteen de juiste accessoires in huis haalt. Van statieven tot filters, van gels tot lichtvormers… alle accessoires voor de reportageflitser komen aan bod

Bestel nu het boek gesigneerd in onze webshop